Afvallen, vermageren een goed idee ?

Ongeveer de helft van de Belgische bevolking heeft overgewicht, blijkt uit nieuwe cijfers, bijna 45 procent, 16 procent is obees en 1 op de 5 minderjarigen te zwaar. Grote kans dat een deel hiervan al bezig is met een derde of vierde afvalpoging, vaak goede voornemens na nieuwjaar of kort voor de zomer. Maar weet, verandert je innerlijk en daarmee je uiterlijk, wanneer je veel kilo’s verliest?
Wanneer je tot de groep met overgewicht behoort en besluit veel kilo’s te willen verliezen, is het volgens Ons “belangrijk” om psychisch stabiel te zijn.

“Het is een langdurig proces, waarbij er veel van je doorzettingsvermogen wordt gevraagd. Je moet kunnen omgaan met tegenslagen, emoties en negatieve kritiek – die er zeker gaan komen – en mensen met extreem overgewicht hebben doorgaans geen makkelijk leven, of hebben al veel aan hun hoofd.”

Bij elkaar opgeteld kampt 42 procent van de veertigplussers in België met overgewicht.

Goed plan

Afvallen begint met een goed plan maken, vertelt ik aan de klanten. “Bedenk voor jezelf: wat is voor mij de dwingende noodzaak om af te vallen. Dat kan voor iedereen iets anders zijn.” In het plan stel je vervolgens kleine, concrete gedragsdoelen op die je wilt veranderen, zoals: als ik uit mijn werk kom, dan stap ik een bushalte eerder uit en ga ik de rest lopen.

“Breng die zaken mee naar de praktijk en kijk hoe een paar dingen je reeds helpen, hou bij hoe het gaat. Lukt iets niet, bedenk dan wat anders. Het is iets wat je voor de rest van je leven wilt veranderen, dus je moet het ook kunnen volhouden. Dan is het belangrijk dat het bij je past en dat je er plezier in hebt.”

Verschillende fases
Iemand die wil afvallen, gaat verschillende fases door, legt ik elke klant uit. “De eerste is die van bewustwording. Je weet dat de huidige situatie niet gezond voor je is en dat het niet gaat zoals je wilt. Vervolgens ga je afwegingen maken, wat zijn de voor- en nadelen van het afvallen?” Daarna breekt de fase aan dat iemand voorbereidingen treft en in actie komt, om ten slotte in de fase van het realiseren te komen.

Het is in de basis onder hypnose makkelijk om controle over je eetgedrag te houden. “afvallen geeft je meer conditie en energie, altijd”. Daarom is het fijn om vanaf de eerste sessie al een stabiele basis te hebben.” Voor veel mensen is de eerste bewustwording een openbaring.

“Je bent net begonnen en zit al vol goede moed. Daarna installeren we de virtuele maagband, afvallen gaat misschien wat minder snel dan in het begin, maar het blijft werken. Je offert er enkel je de zaken voor op die je tegenhouden. Het resultaat valt tegen de verwachtingen in? Ben je helemaal eerlijk geweest tegen jezelf? Heb je geen verdrongen emotionele eetbuien, snoep je als niemand het ziet?.”

Veel mensen onderschatten hoelang het duurt voordat je dit bereikt hebt en hoe wachten op iets of iemand zo lang duurt? Hoe is het iemand op iets of jouzelf te laten wachten ? Nou, je vind wel snel een excuus en vind het niet erg om zo lang te laten ‘wachten’. “Mensen snappen dat je wel af zal vallen wanneer je gezonder eet en meer beweegt, maar onbewust denk je toch: het mag sneller… wat ik ervoor zorg dat Jij je voelt gezonder worden? als jij de uitzondering bent bij wie dit gebeurt?”

Realiteitsfase
Dat blijkt ook uit eerder eigen onderzoek. “Mensen is gevraagd welke gevoelens zij hebben ervaren tijdens het afvallen. Daaruit kwam naar voren dat mensen eerst in een zogenoemde ‘mijn levenspartner of vriendin fase merkt het op’ fase belanden: ze zijn net begonnen, de eerste kilo’s zijn eraf en de omgeving vindt het ook een goed idee en steunt je.”

Maar na deze periode zien de mensen de steun vervagen en komt het dagelijks leven weer om de hoek kijken, waardoor het moeilijker wordt. De afvallers komen vervolgens vaak weerstand tegen. “Je gezin vindt het bijvoorbeeld minder leuk dat er allerlei dingen worden veranderd. Je gaat bewust de voeding voor het gezin aanpassen, ijsjes worden onder je neus gedrukt, chips en glaasjes alcohol opgedrongen. Door je omgeving, wel bij hypnose jezelf sterker maken, ben je meer geneigd je omgeving ook te beïnvloeden.”

“Daarna zien deze mensen zichzelf op een tweesprong belanden: ga ik dit nieuwe gedrag verder aanhouden of wil ik gewoon die weegschaal buiten gooien en gezonder en bewuster leven, of val ik terug in oude gewoonten waarbij partner vrienden en kennissen jou vertellen dat zoals je er nu uitziet zwaar, dik of mollig wel ok is; omdat ze schrik of angst hebben om zelf te dik eruit te zien? Veel mensen zullen herkennen dat alles in het begin met meer makkelijker lijkt en dat het daarna hard werken is, als je het op eigen karakter uitvoert zonder hypnose.”

“Gedraag je als iemand met een normaal gewicht en je verandert in iemand met een normaal gewicht.”

Eén van mijn favoriete uitspraken: ” Stel je voor dat je er al bent in je nieuwe lichaam en het gaat je reeds goed ” of: ” Waar je naar kijkt en verlangen kan vol gevoel en emotie bereik je veel sneller en makkelijker ”

Afspraak maken

 

 

Geef een reactie